سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری اساساً دارایی ایست که با هدف امکان رشد پول ایجاد می شود. ثروت ایجاد شده می تواند برای اهداف مختلفی مانند رفع کمبود درآمد، پس انداز برای بازنشستگی، یا انجام برخی تعهدات خاص مانند بازپرداخت وام ها، پرداخت هزینه های تحصیل یا خرید سایر دارایی ها مورد استفاده قرار گیرد.

درک درست تعریف سرمایه گذاری بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات انتخاب ابزار مناسب برای تحقق اهداف مالی شما دشوار است. دانستن معنای سرمایه گذاری در وضعیت مالی خاص به شما امکان می دهد که انتخاب درستی داشته باشید.

سرمایه گذاری ممکن است از دو طریق برای شما درآمد ایجاد کند. یکی، اگر در یک دارایی قابل فروش سرمایه گذاری کنید، ممکن است از طریق سود درآمد کسب کنید. دوم، اگر سرمایه گذاری در یک طرح بازدهی انجام شود، از طریق انباشت سود، درآمد کسب خواهید کرد.

از این نظر، «سرمایه‌گذاری چیست» را می‌توان اینگونه تعریف کرد که سرمایه‌گذاری‌ها عبارتند از قرار دادن پس‌انداز شما در دارایی‌ها یا اشیایی که ارزش آن‌ها بیشتر از ارزش اولیه‌شان است یا آن‌هایی که به تولید درآمد در طول زمان کمک می‌کنند. از نظر مالی، تعریف سرمایه گذاری دارایی ایست که با هدف افزایش ارزش آن در طول زمان به دست می آید. به طور کلی، سرمایه گذاری ها در هر یک از سه دسته اصلی قرار می گیرند که در ادامه این مقاله توضیح داده ایم.

انواع سرمایه گذاری

سوال “سرمایه گذاری چیست” بیشتر با درک اهداف سرمایه گذاری شما و شناسایی محل سرمایه گذاری دنبال می شود.  دسته اول به سرمایه گذاری های سهام اشاره دارد و دسته دوم شامل ابزارهای بدهی است. اگر اهداف سرمایه گذاری شما مطابقت داشته باشد، سرمایه گذاری های سهام می توانند بازده بیشتری داشته باشند و ریسک نسبتاً بالاتری را به همراه داشته باشند. در حالی که ابزارهای بدهی ریسک کمتری دارند، اما بازده نسبتاً پایینی را ارائه می دهند. علاوه بر این، معنای سرمایه گذاری نیز از منظر نحوه کسب آنها قابل درک است.

 انواع سرمایه گذاری به شرح زیر است:

1.    سهام

این شامل سهام مالکیت هر شرکتی می شود و به شما کمک می کند در ازای آن سود سهام کسب کنید.

2. اوراق قرضه

سرمایه گذاری از نظر اوراق قرضه به معنای قرض دادن پول خود به یک موسسه یا دولت است که برای آن سود ثابت در فواصل زمانی معین و همچنین ارزش اسمی در سررسید دریافت می کنید.

3. صندوق های سرمایه گذاری مشترک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نوعی سرمایه‌گذاری هستند که در آن پول چند سرمایه‌گذار توسط مدیر حرفه‌ای صندوق جمع‌آوری و سرمایه‌گذاری می‌شود. بسته به میزان تحمل ریسک، مدت تصدی سرمایه گذاری و انتظارات بازده، می توانید سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک، صندوق های سرمایه گذاری مشترک بدهی یا صندوق های مشترک ترکیبی را انتخاب کنید.

همچنین می توانید از طریق صندوق های مشترک سرمایه گذاری های صرفه جویی مالیاتی انجام دهید. سرمایه گذاری های انجام شده در صندوق های مشترک (طرح پس انداز مرتبط با سهام) واجد شرایط برای مزایای مالیاتی هستند.

 4. ULIP  ULIPs یا Unit Linked Insurance Plans

نوعی سرمایه گذاری است که هم مزایای سرمایه گذاری و هم مزایای بیمه عمر را فراهم می کند. بخشی از پول سرمایه‌گذاری شده در ULIP برای سرمایه‌گذاری تخصیص می‌یابد، به این معنی که در این طرح بخشی از حق بیمه شما در صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شود و به شما کمک می‌کند بازدهی مرتبط با بازار کسب کنید. همچنین مزایای صرفه جویی مالیاتی را ارائه می دهد.

 5. صندوق تامین عمومی (PPF)

صندوق تامین عمومی (PPF) یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران بلندمدت است که به دنبال بازده تضمین شده هستند. نرخ بهره فعلی PPF 7.1٪ در هر سال است. تا سپتامبر 2022 و به عنوان یک طرح تحت حمایت دولت، دارای حداقل ریسک برای مبلغ اصلی سرمایه گذاری شده است.

به نفع شماست که بدانید سرمایه گذاری برای صرفه جویی مالیاتی چیست و در چنین طرح هایی سرمایه گذاری کنید. همچنین، همانطور که قبلاً بحث شد، هنگامی که در مورد معنای سرمایه گذاری و سؤالات مشابه فکر می کنید، برای تأمین امنیت خانواده خود، برنامه های مدت دار و سیاست های بیمه درمانی را در مجموعه خود اضافه کنید.

وقتی در مورد سرمایه گذاری در سهام صحبت می کنید، ممکن است تعجب کنید که سهم سهام چیست؟ در این مقاله هر آنچه که شما باید در رابطه با درک چیستی سهم سهام بدانید را آورده ایم:

هر شرکتی می تواند از سهام به عنوان منبع تامین مالی بلندمدت استفاده کند. اینها سهام غیرقابل بازخریدی هستند که برای عموم منتشر می شوند. سهامداران حق رای دادن، تقسیم سود و ادعای دارایی های یک شرکت را دارند. درک چیستی سهم می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرید و سبد سرمایه گذاری متنوعی ایجاد کنید.

چگونه باید سرمایه گذاری کرد؟

اکنون که می دانید “تعریف سرمایه گذاری چیست” و چگونه می تواند به شما در ایجاد ثروت کمک کند، نکته بعدی این است که بدانید چگونه سرمایه گذاری کنید. در اینجا چند نکته حیاتی وجود دارد که باید قبل از تصمیم به سرمایه گذاری در نظر داشته باشید.

سرمایه گذاری چیست؟

  •  نیازهای مالی خود را تجزیه و تحلیل کنید

ابتدا، وضعیت مالی خود را در مورد تحمل ریسک، اهداف سرمایه گذاری و سایر عوامل مانند اندازه خانواده، تعداد اعضای درآمد و اهداف زندگی تجزیه و تحلیل کنید.

حتی ممکن است از یک متخصص مالی کمک بگیرید. این به شما کمک می کند تا هرگونه شک و تردید در مورد “معنای سرمایه گذاری برای شما چیست؟” را روشن کنید و گزینه های مناسب را شناسایی کنید.

  • تنوع سرمایه گذاری

با قرار دادن وجوه خود در ابزارهای مختلف برای حفظ تعادل مناسب بین ریسک و بازده، یک سبد مالی متنوع با توجه به اهداف سرمایه گذاری خود بسازید.

همچنین، وقتی به «معنای سرمایه‌گذاری» و «کجا سرمایه‌گذاری کنیم» فکر می‌کنید، به ابزارهایی که امنیت را برای عزیزانتان ارائه می‌کنند، اولویت بدهید. ممکن است شامل بیمه نامه های عمر و سایر ابزارهای مشابه باشد. شما ممکن است اهداف سرمایه گذاری را در نظر بگیرید تا بازدهی مناسب از آن حاصل شود.

  • دوره زمانی

همچنین باید بدانید که پاسخ به معنای سرمایه گذاری برای یک فرد خاص بدون در نظر گرفتن دوره زمانی دشوار است. به همین دلیل است که با در نظر گرفتن اینکه سرمایه گذاری چیست، قبل از تبدیل سرمایه گذاری به پول نقد، بدانید چه زمانی در اختیار دارید. این یک عنصر حیاتی است که اهداف سرمایه گذاری شما را تعیین می کند. بسته به نیاز خود، می توانید صندوق های کوتاه مدت یا بلند مدت را انتخاب کنید.

  • ارزیابی مجدد دوره ای

شما می توانید پس انداز خود را در برخی از گزینه های سرمایه گذاری هلدینگ کاسپی پارس مهر، سرمایه گذاری کنید تا مجموعه ای ایجاد کنید که به عنوان منبع درآمد پس از بازنشستگی عمل کند.

از آنجایی که وجوه تحت تاثیر نیروهای بازار هستند، ضروری است که به طور دوره ای آنها را از نزدیک تحت نظر داشته باشید. همچنین اگر سبد سهام شما بازده خوبی ایجاد نمی کند، می توانید تعدیل مجدد را در نظر بگیرید.

بسته به اهداف سرمایه گذاری و پس انداز خود، می توانید از بین انواع طرح های سرمایه گذاری ارائه شده توسط هلدینگ کاسپی پارس از جمله طرح درآمد تضمینی، طرح ثروت هوشمند، طرح مزیت پس انداز و موارد دیگر یکی را انتخاب کنید.

اهداف سرمایه گذاری چیست؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید درآمد خود را در یکی از طرح های سرمایه گذاری موجود در هلدینگ کاسپی پارس مهر سرمایه گذاری کنید، ضروری است که دلایل آن و معنای سرمایه گذاری را درک کنید. در حالی که اهداف فردی سرمایه گذاری ممکن است از یک سرمایه گذار به سرمایه گذار دیگر متفاوت باشد، اهداف کلی سرمایه گذاری پول ممکن است یکی از دلایل زیر باشد.

سرمایه گذاری چیست؟

دلایلی برای شروع سرمایه گذاری از امروز

  1.    برای ایمن نگه داشتن پول

حفظ سرمایه یکی از اهداف اولیه سرمایه گذاری برای مردم است. برخی از سرمایه‌گذاری‌ها کمک می‌کنند تا پول‌هایی که به سختی به دست آورده‌اید از فرسایش زمان در امان بمانند. با قرار دادن وجوه خود در این ابزارها یا طرح‌ها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پس‌انداز خود را بیشتر زنده نمی‌کنید.

سپرده های ثابت، اوراق قرضه دولتی و حتی یک حساب پس انداز معمولی می توانند به حفظ امنیت پول شما کمک کنند. اگرچه ممکن است بازده سرمایه در اینجا کمتر باشد، اما هدف حفظ سرمایه به راحتی برآورده می شود.

2. برای کمک به رشد پول

یکی دیگر از اهداف مشترک سرمایه گذاری این است که اطمینان حاصل شود که در طول زمان به یک مجموعه قابل توجه تبدیل می شود. افزایش سرمایه عموماً یک هدف بلند مدت است که به افراد کمک می کند آینده مالی خود را تضمین کنند. برای اینکه پولی که به دست می آورید به ثروت تبدیل شود، باید اهداف سرمایه گذاری و گزینه هایی را در نظر بگیرید که بازده قابل توجهی را در مبلغ اولیه سرمایه گذاری ارائه می دهند.

برخی از بهترین سرمایه گذاری ها برای دستیابی به رشد شامل املاک و مستغلات، صندوق های سرمایه گذاری مشترک، کالاها و حقوق صاحبان سهام است. ریسک مرتبط با این گزینه ها ممکن است زیاد باشد، اما بازده نیز به طور کلی قابل توجه است.

3. برای به دست آوردن یک جریان ثابت درآمد

سرمایه‌گذاری همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا یک منبع ثابت درآمد ثانویه (یا اولیه) کسب کنید. نمونه‌هایی از این سرمایه‌گذاری‌ها شامل سپرده‌های ثابتی است که سود معمولی پرداخت می‌کنند یا سهام شرکت‌هایی که به طور مداوم به سرمایه‌گذاران سود سهام پرداخت می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های درآمدزا می‌توانند به شما کمک کنند تا پس از بازنشستگی، هزینه‌های روزمره خود را بپردازید. از طرف دیگر، آنها همچنین می توانند به عنوان منابع عالی درآمد تکمیلی در طول سال های کاری شما با ارائه پول اضافی برای پرداخت هزینه هایی مانند هزینه های دانشگاه یا خرید مسکن عمل کنند.

4. برای به حداقل رساندن بار مالیات

به غیر از رشد یا حفظ سرمایه، سرمایه گذاران اهداف قانع کننده دیگری نیز برای سرمایه گذاری دارند. این انگیزه به شکل مزایای مالیاتی ارائه شده توسط قانون مالیات بر درآمد، 1961 ارائه می‌شود.

سرمایه‌گذاری در گزینه‌هایی مانند طرح‌های بیمه مرتبط با واحد (ULIPs)، صندوق تامین عمومی (PPF) و طرح‌های پس‌انداز مرتبط با سهام (ELSS) را می‌توان از آن کسر کرد. کل درآمد شما این امر باعث کاهش درآمد مشمول مالیات شما و در نتیجه کاهش بدهی مالیاتی شما می شود.

5. پس انداز برای بازنشستگی

پس انداز برای بازنشستگی یک ضرورت است. داشتن یک صندوق بازنشستگی ضروری است که بتوانید در سال های طلایی خود به آن بازگردید، زیرا ممکن است نتوانید برای همیشه به کار خود ادامه دهید. با سرمایه‌گذاری پولی که در طول سال‌های کاری‌تان به دست می‌آورید در گزینه‌های سرمایه‌گذاری مناسب، می‌توانید به سرمایه‌هایتان اجازه دهید به اندازه‌ای رشد کنند که پس از بازنشستگی شما را حفظ کنند.

6. برای رسیدن به اهداف مالی خود

سرمایه گذاری همچنین می تواند به شما کمک کند تا بدون استرس یا دردسر زیاد به اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت خود برسید. به عنوان مثال، برخی از گزینه های سرمایه گذاری با دوره های قفل کوتاه و نقدینگی بالا همراه هستند. اگر می‌خواهید برای اهداف کوتاه‌مدت مانند تأمین مالی بهبود خانه یا ایجاد یک صندوق اضطراری پس‌انداز کنید، این سرمایه‌گذاری‌ها ابزار ایده‌آلی برای پارک وجوه شما هستند.

سایر گزینه های سرمایه گذاری که با دوره قفل طولانی تری همراه هستند برای پس انداز برای اهداف بلندمدت عالی هستند.

دسته بندی های سرمایه گذاری

1.    سرمایه گذاری مالکیت

سرمایه‌گذاری‌های مالکیت، همانطور که از نام آن به وضوح پیداست، دارایی‌هایی هستند که توسط سرمایه‌گذار خریداری شده و در مالکیت آن قرار دارند. نمونه هایی از این نوع سرمایه گذاری شامل سهام، املاک و مستغلات، و شمش طلا و غیره است. تامین مالی یک کسب و کار نیز نوعی سرمایه گذاری مالکیت است.

2. سرمایه گذاری وام

وقتی روی ابزارهای وام سرمایه گذاری می کنید، اساساً مانند بانک رفتار می کنید. اوراق قرضه شرکتی، اوراق قرضه دولتی و حتی حساب های پس انداز همگی نمونه هایی از سرمایه گذاری های وام دهی هستند. پولی که در یک حساب پس انداز پارک می کنید در اصل وامی است که به بانک می دهید.

این پول توسط بانک برای تامین مالی وام هایی که به مشتریان خود می دهد استفاده می شود.

3. معادل های نقدی

اینها سرمایه گذاری هایی هستند که نقدشوندگی بالایی دارند و به راحتی می توانند به پول نقد تبدیل شوند. به عنوان مثال، ابزارهای بازار پول، نمونه های عالی از معادل های نقدی هستند. معادل‌های نقدی معمولاً بازدهی پایینی را ارائه می‌دهند، اما به همین ترتیب، ریسک مرتبط با آنها نیز ناچیز است.

تفاوت سرمایه گذاری با پس انداز در چیست؟

این سوال، “معنای سرمایه گذاری چیست؟” هنگامی که در مورد پس انداز پرسیده می شود بسیار مهم می شود. پس انداز صرفاً به معنای کنار گذاشتن بخشی از درآمد خود در طول زمان است. مقدار پول ذخیره شده در معرض هیچ خطری نیست و بنابراین به شما کمکی به کسب سود یا بازده نمی کند. با این حال، افزایش ارزش آن کم و بیش راکد باقی می ماند، زیرا هیچ افزوده ای بیش از آنچه هر ماه اضافه می کنید وجود ندارد.

از سوی دیگر، تعریف سرمایه‌گذاری مبتنی بر مفهوم بازده یا سود حاصل از پولی است که ابتدا در صندوق قرار داده‌اید یا برای خرید دارایی خرج کرده‌اید. در اینجا به یاد داشته باشید که دخالت ریسک چیزی است که آنها را سودآور می کند. هنگام درک «معنای سرمایه‌گذاری»، به یاد داشته باشید که رابطه مستقیمی بین بازده و ریسک وجود دارد، به این معنی که ریسک مهم‌تر، شانس کسب بازده بیشتر بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که وقتی می‌خواهید «معنای سرمایه‌گذاری چیست؟» را برای خود تشخیص دهید، باید مشخصات ریسک گزینه‌های مختلف را بررسی کنید و ریسک‌پذیری خود را بررسی کنید.

چرا باید سرمایه گذاری کرد؟

ممکن است تعجب کنید که چرا باید به این سوال که “معنای سرمایه گذاری چیست” اینقدر اهمیت داد، در حالی که در عوض می توانید برای پس انداز بیشتر از درآمد خود تلاش کنید.

سرمایه گذاری چیست؟

در نظر گرفتن بخشی از درآمد و پس انداز هر ماه فقط یک صندوق ذخیره ایجاد می کند که ممکن است در پوشش خانواده شما در برابر اورژانس پزشکی ناکافی باشد. از سوی دیگر، اکنون که «سرمایه گذاری چیست» را می دانید، خواهید فهمید که سرمایه گذاری پول شما منجر به تولید ثروت می شود و به دستیابی به اهداف زندگی کمک می کند.

اگر فهمیدید “سرمایه گذاری چیست؟” اکنون شروع کنید

اکنون که می دانید تعریف و نقش سرمایه گذاری چیست و در مورد چند طرح و مزایای آن برای حداکثر سود زود شروع می شود. برنامه های مناسب را انتخاب کنید و سبد خود را برای اطمینان از بازده بالا دنبال کنید. بنابراین، با قرار دادن پول خود در گزینه های مختلف، معنای سرمایه گذاری را برای خود بیابید و شاهد رشد آنها باشید.  سرمایه گذاری در طرح های سرمایه گذاری مرتبط با بازار در معرض ریسک بازار است. پیشنهاد می کنیم قبل از سرمایه گذاری با مشاورین مالی هلدینگ کاسپی پارس مهر مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!