راه های تامین مالی پروژه چیست؟

راه های تامین مالی پروژه

بهره‌مندی از هر دلاری که شرکت شما سرمایه‌گذاری می‌کند، جزء حیاتی ترین امر در موفقیت پروژه و کسب‌وکار است.
مسائل کلیدی بسیاری در مورد تامین مالی پروژه وجود دارد، از شناسایی بهترین روش، برای خرج کردن وجوه موجود با بودجه بندی سرمایه تا متمرکز کردن و سازماندهی اطلاعات مالی.
یکی از اساسی ترین و مهمترین مسائل این است که بودجه مورد نیاز یک پروژه را از کجا می توان دریافت کرد؟
اگر سازمان شما جریان نقدی لازم برای تامین مالی پروژه را ندارد و روش‌های تامین مالی معمولی مناسب نیستند، تکیه بر جریان‌های درآمدی پیش‌بینی‌شده خود پروژه، ممکن است راه حل خوبی برای تامین مالی پروژه باشد.
در این مقاله توضیح می‌دهدیم که تامین مالی پروژه چگونه کار می‌کند، چگونه آن را با سایر روش‌های تامین مالی مقایسه می‌کند – مانند تامین مالی شرکتی – و چگونه تصمیم می‌گیریم که آیا روش تامین مالی پروژه برای یک ایده تجاری خاص مناسب است یا خیر.

تامین مالی پروژه (فاینانس پروژه) چیست؟

تامین مالی پروژه یا همان فاینانس پروژه، یک رویکرد عالی است برای تامین بودجه لازم پروژه های بزرگ از طریق گروهی از شرکای سرمایه گذاری ،که بر اساس جریان نقدی تولید شده توسط پروژه بازپرداخت می شوند.
سرمایه گذاران در ترتیبات مالی پروژه به عنوان حامیان مالی شناخته می شوند و اغلب شامل موسسات مالی با تحمل ریسک بالا می شوند. حامیان مالی ممکن است شامل سازمان‌هایی در همان صنعت، یک پیمانکار علاقه‌مند به پروژه و دولت یا سایر نهادهای عمومی باشند.
تامین مالی پروژه اغلب برای تامین مالی پروژه های صنعتی یا زیرساختی در مقیاس بزرگ که شامل یک مرحله ساخت و ساز هستند، مانند ساختن یک سیستم حمل و نقل یا تاسیسات تولید برق استفاده می شود.
پروژه هایی مانند این نیاز به سرمایه اولیه قابل توجهی دارند و تا زمانی که مرحله ساخت و ساز کامل نشود، بازدهی ایجاد نمی کنند. آنها همچنین ریسک نسبتا بالایی دارند، زیرا مشکلات پیش بینی نشده در مرحله ساخت و ساز می تواند منجر به شکست پروژه شود.

تامین مالی پروژه برای چنین ایده هایی مناسب است زیرا دسترسی به مقدار قابل توجهی پول نقد را برای پوشش هزینه های اولیه فراهم می کند.

ساختار تامین مالی پروژه

روند تامین مالی پروژه اینطوراست که وجوه را به نهادی – به نام وسیله نقلیه پروژه ویژه یا SPV – هدایت می کند که تا زمان تکمیل آن بر پروژه نظارت می کند. این ساختار دو ویژگی به تامین مالی پروژه می دهد:

• ثبت خارج از ترازنامه بدهی ها
• تامین مالی بدون بازگشت

این دو ویژگی آن را از سایر روش های تامین مالی متمایز می کند.
به یاد داشته باشید که یک SPV با سرمایه گذاری مشترک متفاوت است و همیشه مستلزم ایجاد یک نهاد حقوقی جدید و در نتیجه این دو مزیت نیست.

بدهی های خارج از ترازنامه

بدهی ها و تعهدات مرتبط با ترتیبات مالی پروژه مستقیماً در ترازنامه شرکت های حامی پروژه ثبت نمی شود. در عوض، آنها توسط شرکت فرعی SPV نگهداری می شوند.

بدهی‌ها ممکن است در یادداشت‌های ترازنامه ذکر شوند یا توسط مدیران تجاری مورد بحث قرار گیرند، اما بر محاسبات استاندارد ترازنامه، مانند کل دارایی‌ها یا بدهی‌های کسب‌وکار تأثیری ندارند.
توانایی حفظ بدهی ها از ترازنامه های رسمی یکی از مزایای جذاب تامین مالی پروژه است. این بدان معنی است که سازمان ها می توانند پروژه های بزرگ را بدون اینکه مستقیماً خود را با بدهی بارگذاری کنند، انجام دهند.
آنها همچنین این خطر را ندارند که افزایش ناگهانی بدهی های ترازنامه به رتبه اعتباری یا توانایی آنها برای دریافت وام آسیب برساند.

راه های تامین مالی پروژه

تامین مالی پروژه بدون رجوع

تامین مالی پروژه به عنوان یک نوع ساختار مالی بدون توسل طبقه بندی می شود. این بدان معنی است که در صورت عدم پرداخت وام های تضمین شده برای تأمین مالی پروژه، حامیان مالی معمولاً به جای شرکت مادر، فقط به دارایی های نگهداری شده توسط SPV متوسل می شوند.
نرخ بهره برای تامین مالی بدون مراجعه معمولاً بالاتر است تا ریسک بیشتری را که وام دهندگان متعهد می شوند منعکس کند.

تامین مالی پروژه در مقابل تامین مالی شرکتی

امور مالی شرکتی شامل وام هایی است که شرکت ها مستقیماً دریافت می کنند و به عنوان بدهی در ترازنامه خود حساب می شوند.
این یکی از جایگزین های اصلی برای تامین مالی پروژه است و مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان روشی برای تامین مالی، طلبکاران می‌توانند بر اساس هر دارایی یا منبع درآمدی سازمان، بازپرداخت را مطالبه کنند، حتی اگر با ابتکاری که کسب‌وکار به دنبال تامین مالی از طریق تامین مالی شرکتی است، ارتباطی نداشته باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید که شرکت شما انتخاب کرده است که از تامین مالی شرکتی برای پرداخت هزینه ناوگان کامیون های جدید با دریافت وام از یک بانک شرکتی برای تامین مالی خرید استفاده کند.
حال اگر سازمان شما تعهدات بازپرداخت وام خود را انجام ندهد، بانک می‌تواند کامیون‌ها و هر دارایی دیگری را که در اختیار دارید توقیف کند. این بدان معناست که تامین مالی پروژه خطرات کمتری را برای مشاغلی که به دنبال تامین مالی یک پروژه هستند، به همراه دارد.
با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، هزینه های مرتبط با وام معمولاً به دلیل ریسک نسبتاً بالایی که حامیان مالی بر عهده می گیرند بیشتر است.

چه کسانی می توانند از تامین مالی پروژه بهره مند شوند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، تامین مالی پروژه برای طرح‌هایی مناسب است که نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه قابل توجهی دارند، اما جریان درآمدی فوری و در نتیجه، ROI ایجاد نمی‌کنند.

پروژه‌های مقیاس بزرگ در صنایع انرژی، زیرساخت‌ها و توسعه املاک و مستغلات – از جمله دیگر – همگی برای تامین مالی پروژه مناسب هستند.

برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک ایده می تواند از تامین مالی پروژه بهره مند شود، این عوامل را در نظر بگیرید:
پروژه چقدر ریسک دارد؟ اگر شکست پروژه می تواند کل کسب و کار شما را در معرض خطر قرار دهد، تامین مالی آن از طریق تامین مالی پروژه راهی هوشمندانه برای محدود کردن ریسک شما است.

پروژه به چه میزان سرمایه نیاز دارد؟ اگر پروژه به سرمایه بیشتری نیاز دارد که شما به طور منطقی انتظار دارید از طریق سایر روش های تامین مالی به دست آورید، تامین مالی پروژه می تواند یک راه حل باشد.

پروژه چقدر طول خواهد کشید؟ برای پروژه‌هایی که تا سال‌ها در حال انجام هستند، درآمدی ایجاد نمی‌کنند، تامین مالی پروژه به شرکت شما اجازه می‌دهد تا تامین مالی لازم را بدون بارگیری ترازنامه‌اش با بدهی‌ها دریافت کند.

تامین مالی پروژه برای هر ایده ای مناسب نیست. اما زمانی که ریسک پروژه یا مقدار سرمایه مورد نیاز از پیشرفت پروژه جلوگیری می کند، راه حلی ارائه می دهد.

تامین مالی پروژه

سایر منابع مالی پروژه

البته پروژه و امور مالی شرکت تنها منابع مالی موجود نیستند و شرکت شما باید هر راه بالقوه برای تامین مالی یک پروژه را به دقت ارزیابی کند. در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است:
جریان نقدی. اگر شرکت شما درآمد خالص کافی از عملیات تجاری خود داشته باشد، ممکن است بتواند با استفاده از آن درآمد، پروژه جدیدی را بدون تکیه بر هیچ نوع تامین مالی تامین مالی کند.

پس انداز. کسب‌وکار شما همچنین می‌تواند با صرفه‌جویی در پول، از جریان‌های نقدی مثبت استفاده کند، و پس از آن که بودجه کافی در اختیار داشت، از آن برای تأمین مالی پروژه استفاده کرد. نقطه ضعف این رویکرد این است که ممکن است سال ها طول بکشد تا پول نقد کافی ذخیره شود و فرصت پروژه دیگر در دسترس نباشد.• شراکت. شراکت با سایر مشاغل که هزینه ها و تعهدات لازم برای تکمیل یک پروژه را به اشتراک می گذارند گزینه بالقوه دیگری است. اگر ادغام های عمودی یا افقی ارائه دهد که کارایی پروژه را افزایش می دهد، ممکن است به ویژه جذاب باشد.

فروش سهام. شما می توانید با فروش سهام شرکت خود به سرمایه گذاران، سرمایه به دست آورید. از آنجایی که سهام مالکیت وام نیستند، شما را در معرض خطرات بدهی مالی پروژه قرار نمی دهند. این روش به طرف های خارجی در امور شرکت شما نظر قابل توجهی می دهد، اگرچه مالکیت را برای شرکت های بزرگ به میزان کمتری کاهش می دهد.

انتشار اوراق قرضه. همچنین به «تامین مالی بدهی» نیز گفته می‌شود، یک پروژه می‌تواند با فروش اوراق قرضه به سرمایه‌گذاران تامین مالی شود. این اوراق می تواند اوراق قرضه شرکتی یا اوراق قرضه صادر شده توسط شهرداری ها در بخش دولتی باشد. این سازمان‌ها رتبه‌بندی اعتباری دریافت می‌کنند که تعیین می‌کند چقدر سود باید به سرمایه‌گذاران بپردازند و معیاری است برای ارزیابی ریسک پذیری سرمایه‌گذاری.

تامین مالی جمعی. جست‌وجوی تامین مالی از تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران کوچک – رویکردی که به عنوان سرمایه‌گذاری جمعی شناخته می‌شود – ممکن است در موارد خاص پول کافی برای تامین مالی پروژه‌ها را فراهم کند، اگرچه بعید است که از این طریق مبالغ هنگفت مورد نیاز برای پروژه‌های سرمایه‌ای را به دست آورید.

مشارکت های دولتی و خصوصی. سازمان‌های خصوصی اغلب با نهادهای دولتی برای تکمیل تلاش‌های مقیاس بزرگ مانند پروژه‌های زیرساختی عمومی شریک می‌شوند. واحد خصوصی بخش عمده یا تمام سرمایه گذاری اولیه را فراهم می کند و پس از اتمام ساخت، آن را با بهره برداری از سرمایه گذاری برمی گرداند.
البته این تنها راهی نیست که نهادهای دولتی به تأمین مالی پروژه‌ها کمک می‌کنند طرح‌های مالیاتی و کمک‌های مالی فدرال، ایالتی و محلی تنها چند راه اضافی هستند که شرکت‌ها می‌توانند برای به دست آوردن منابع مالی عمومی جستجو کنند.

به طور کلی، استفاده از این رویکردها زمانی که نیازهای مالی پروژه در مقیاس کوچکتر باشد یا برای مشاغلی که جریان نقدی بسیار سالم و بدهی های پایینی دارند، بسیار منطقی است. سازمان‌ها همچنین می‌توانند از ترکیبی از این روش‌های تامین مالی برای تامین مالی کامل پروژه‌ها در مواقعی که یکی از آنها کافی نیست، استفاده کنند.

چگونه می توان تأثیر تأمین مالی پروژه را به حداکثر رساند؟

مدیریت وجوه به همان اندازه مهم است که تضمین آنها در تکمیل موفقیت آمیز پروژه ها باشد. شرکت شما باید بودجه‌های دقیقی ایجاد کند، وجوه اضطراری را برای محاسبه ریسک‌های احتمالی ایجاد کند و هزینه‌ها را کنترل کند، همه اینها در حالی که نحوه تخصیص و استفاده واقعی وجوه را پیگیری می‌کند.
کاسپی پارس یک راه حل عملکرد پروژه سازمانی است که تمام ویژگی هایی را که سازمان شما برای مدیریت سرمایه و فراتر از آن نیاز دارد ارائه می دهد.
شما می توانید از کاسپی پارس برای سازماندهی و مدیریت صدها منبع مختلف وجوه، تولید پیش بینی جریان نقدی، و تراز کردن وجوه با برنامه های منابع و برنامه های پروژه استفاده کنید.
همچنین با تمام فرآیندهای کلیدی مدیریت پروژه و مدیریت پورتفولیو پروژه (PPM) سازمان شما یکپارچه می شود، بنابراین اعضای تیم می توانند از یک پلت فرم برای همه چیز از برنامه ریزی پروژه گرفته تا مدیریت تغییر استفاده کنند.
همین الان با کاسپی پارس تماس بگیرید تا بدانید چگونه می تواند به سازمان شما کمک کند تا از منابع مالی خود حداکثر استفاده را ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!